Search

4e jaars student ODM bezocht de EAS conferentie in Belgrado

Auteur: Wolter Hoeksema | 8 juni 2022

Inmiddels ben ik na een week in Servië weer terug in Nederland. Ik heb het ontzettend naar mijn zin gehad op het Student Forum en de EAS-conferentie ‘Music and Meaning’. In dit verslag reis je via een aantal hoogtepunten met mij mee door mijn week in Belgrado. Wat heb ik daar gedaan? Met wie en waarom?

Ieder jaar organiseert de EAS (European Association for Music in Schools) een internationale conferentie. Daar komen muziekdocenten uit heel Europa (en daar buiten) naar toe om kennis op te doen, uit te wisselen en te presenteren. In drie dagen worden aan de hand van een thema allerlei onderzoek-presentaties, lezingen en workshops gegeven.

Voorafgaand aan deze drie-daagse conferentie vindt het jaarlijkse Student Forum plaats. In een aantal dagen voorafgaand aan de conferentie komen studenten uit hun laatste jaar van hun studie ‘Muziek Educatie’ bij elkaar om hun ervaringen en muzikale cultuur met elkaar te delen. Dit jaar waren we met 22 studenten, uit 13 verschillende landen. In de dagen van het Student Forum hebben we toegewerkt naar een presentatie tijdens de grote conferentie. Daar was een blok van 90 minuten gereserveerd voor de presentatie van het Student Forum.

Afbeelding3
nikola-aleksic-REpv4rCDFd8-unsplash

Hoogtepunt 1 – De reis

Als student die deelnam aan het Student Forum (vanaf nu SF) werd de reis en mijn verblijf geregeld door de VLS en de EAS. Ik kon mijn eigen vliegtuig boeken en een hostel was voor mij geregeld in Belgrado. Om in mijn eentje naar een ander land te vliegen was best spannend, maar het echte drama begon bij de bushalte van luchthaven Belgrado. Daar stapte ik twee keer een verkeerde bus in. Wij Nederlanders zijn verwend met 9292, maar in Belgrado doen ze daar niet aan mee. Daar bovenop moet je voor mobiele data heel veel betalen, dus intuïtie en richtingsgevoel zijn in Servië jouw beste vriend. Gelukkig reed ik na een paar pogingen met de juiste bus het stadscentrum van Belgrado in. Van de bushalte liep ik met de GPS van mijn telefoon ongeveer de juiste richting op naar mijn hostel. Het plaatje van Google streetview stond nog fris op mijn netvlies dus bij toeval kwam ik al snel in de juiste straat terecht. Toen ik eenmaal in mijn hostel in het stapelbedje lag en een aantal mede-studenten had ontmoet, kon ik van het hele reisavontuur toch best genieten.

Hoogtepunt 1 – De reis

Als student die deelnam aan het Student Forum (vanaf nu SF) werd de reis en mijn verblijf geregeld door de VLS en de EAS. Ik kon mijn eigen vliegtuig boeken en een hostel was voor mij geregeld in Belgrado. Om in mijn eentje naar een ander land te vliegen was best spannend, maar het echte drama begon bij de bushalte van luchthaven Belgrado. Daar stapte ik twee keer een verkeerde bus in. Wij Nederlanders zijn verwend met 9292, maar in Belgrado doen ze daar niet aan mee. Daar bovenop moet je voor mobiele data heel veel betalen, dus intuïtie en richtingsgevoel zijn in Servië jouw beste vriend. Gelukkig reed ik na een paar pogingen met de juiste bus het stadscentrum van Belgrado in. Van de bushalte liep ik met de GPS van mijn telefoon ongeveer de juiste richting op naar mijn hostel. Het plaatje van Google streetview stond nog fris op mijn netvlies dus bij toeval kwam ik al snel in de juiste straat terecht. Toen ik eenmaal in mijn hostel in het stapelbedje lag en een aantal mede-studenten had ontmoet, kon ik van het hele reisavontuur toch best genieten.

Hoogtepunt 2 – De muzikale activiteiten

Vanaf het eerste moment in het SF programma waren we met muziek bezig. Ter voorbereiding was aan alle studenten gevraagd om een muzikale activiteit en een kenmerkend kinderliedje uit hun land mee te brengen. Al dit materiaal was gebundeld in een boekje zodat iedereen er makkelijk toegang tot had.

In kleine groepjes leerden we elkaar onze nationale kinderliedjes aan. Dat was enorm leuk. In mijn groepje leerde ik een Iers, Tsjechisch, Duits en Vlaams kinderliedje. Ook deelden we met elkaar onze muzikale activiteiten. Dit waren allemaal authentieke voorbeelden van spelletjes of muzikale opwarmers uit iedereens eigen ervaring. Zo had ik een energizer ‘Sevens’ als activiteit en ‘Hoofd, schouders, knie en teen’ als kinderliedje meegenomen. Het was heel leuk en leerzaam om van de internationale studenten te horen hoe zij deze liedjes en activiteiten zelf in hun eigen lessen inzetten.

Nadat alle groepjes hun materiaal onderling met elkaar hadden gedeeld, hebben we collectief de leukste liedjes gebundeld in een kleine presentatie. Dit werd openbaar gepresenteerd in een muziekkoepel in het Kolorac park, op vijf minuutjes lopen vanaf het cultureel centrum waar het SF plaatsvond.

Afbeelding8
WhatsApp Image 2022-05-23 at 4.05.31 PM

Hoogtepunt 3 – De mensen

Het onderliggende doel van het SF is om connecties te maken met muziekdocenten uit heel Europa. Omdat alle studenten in hun laatste jaar van hun opleidingen Docent Muziek zitten, staat iedereen in de startblokken om zelf aan het werk te gaan. Iedereen heeft nog frisse energie en allemaal dezelfde passie. Omdat er zoveel raakvlak is tussen iedereen, vormt iedereen al heel erg snel leuke vriendschappen. Zo heb ik in een week niet alleen 20 nieuwe vakantie adresjes erbij, maar ook verbinding kunnen maken met andere conservatoria door heel Europa heen.

Hoogtepunt 3 – De mensen

Het onderliggende doel van het SF is om connecties te maken met muziekdocenten uit heel Europa. Omdat alle studenten in hun laatste jaar van hun opleidingen Docent Muziek zitten, staat iedereen in de startblokken om zelf aan het werk te gaan. Iedereen heeft nog frisse energie en allemaal dezelfde passie. Omdat er zoveel raakvlak is tussen iedereen, vormt iedereen al heel erg snel leuke vriendschappen. Zo heb ik in een week niet alleen 20 nieuwe vakantie adresjes erbij, maar ook verbinding kunnen maken met andere conservatoria door heel Europa heen.

Hoogtepunt 4 – De SF presentatie

Als afsluiter van het SF programma was er dus een blok van 90 minuten voor ons vrij gehouden op de EAS conferentie. Dat blok hebben wij als studenten van het SF gevuld met allerlei interactieve muzikale activiteiten. We zaten in de kelder van de conferentielocatie met ongeveer 80 bezoekers. Die bezoekers waren muziekdocenten en vakexperts uit heel Europa. Het leek mij ontzettend leuk om binnen onze presentatie met die hele groep een activiteit te doen.

Ik wilde met die hele club mensen ‘Hoofd, schouders, knie en teen’ zingen. Hoe pak je dat aan? Ze spreken namelijk geen Nederlands. Ik begon met een verhaaltje in het Engels over mijn oma die steeds meer last begon te krijgen van haar lichaam. “Waar dan oma?” “My head, mijn hoofd”. De bezoekers herhaalden het woord in het Nederlands. Zo raakten ze bekend met de uitspraak van alle woorden die in het liedje voorbijkwamen. Toen ze alle woorden een keer hadden uitgesproken was het tijd om te zingen. Gelukkig is het liedje vrij bekend in het Engels en kon iedereen vrijwel gelijk meezingen. Wat de hele ervaring nog leuker maakte is dat twee van mijn eigen docenten de conferentie bezochten en dus mee konden doen met mijn gedeelte van de presentatie.

Namens VLS ging Wolter Hoeksema, 4e jaars student aan de Opleiding Docent Muziek van ArtEZ in Zwolle, naar het Student Forum van de EAS-conferentie ‘Music and Meaning’ in Belgrado, Servië. 

DSC_0696

Misschien vind je dit ook interessant

Wie kiest de muziek? – Lezing van Evert Bisschop Boele

Johnny Bernhard: “Ik ben eigenlijk al sinds mijn tiende met muziek bezig”

Rudolf Draijer: “Motivatieproblemen? Eigenlijk nooit.. alleen als het té lastig is”